Ariën over crowdfunding MONO

In 2020 ontstond het concept voor Boulderhal MONO in het hoofd van Ariën van de Kolk. Nu, drie jaar later, is het erop of eronder: via een crowdfundingsactie haalde hij in een maand tijd 170.000 euro binnen voor zijn boulderhal te Ede. Appeltje, eitje. Of toch niet?

1. Er gaat veel meer werk in zitten dan ik dacht.

“Even een pakkende tekst schrijven, de campagne online gooien en dan lekker achterover leunen terwijl het geld binnenstroomt: zo zien de meeste mensen een crowdfunding. Zelf wist ik ook niet zo goed wat ik moest verwachten. Ik deed wat ik altijd doe: er gewoon instappen en gassen maar. En dat gas is echt nodig; een crowdfunding werkt alleen als je actief mensen benadert, een plan opstelt en volgt, en bijstuurt waar nodig. Ik ben er de hele dag mee bezig. ’s Ochtends sta ik bijvoorbeeld te flyeren op de markt, in de middag benader ik bedrijven en tussendoor maak ik vlogs voor onze social media. Gelukkig krijg ik goede begeleiding van CrowdAboutNow en helpt mijn team ook mee, bijvoorbeeld met de social posts en de flyers.”

 

2. Ik worstel met de financiële onzekerheid.

“Crowdfunding is een mooie manier om de hal te bekostigen, maar brengt behoorlijk wat onzekerheid met zich mee. Het doelbedrag van 250.000 euro heb ik in oktober zelf vastgelegd. Halen mijn team en ik dat bedrag niet, gaat al het geld terug naar de investeerders en sta ik met lege handen. Die onzekerheid speelt continu in mijn achterhoofd; ik houd onze campagnepagina nauwlettend in de gaten voor nieuwe investeringen. Nu ik erop terugkijk, besef ik dat 250.000 euro best een ambitieus doel is. Mijn financieel adviseur adviseerde me eerder ook lager te mikken, maar ik was optimistisch. Dat ben ik nog steeds. De onzekerheid drukt wel op mijn schouders, maar pusht me ook om actief op zoek te blijven gaan naar nieuwe investeerders en communicatiewegen.”

 

3. Het vertrouwen dat mensen in MONO hebben valt op; de steun van de community is overweldigend.

“Het harde werk loont. De telefoon gaat geregeld over. Laatst had ik bijvoorbeeld een oud-collega aan de lijn die van mijn plannen voor de boulderhal had gehoord. Hij vertelde me enthousiast dat hij MONO een supertof idee vindt en volledig vertrouwen in me heeft. Andere keren zijn het klimmers uit de regio die ik nog niet ken, die me laten weten dat ze achter me staan. Zo vertelde laatst iemand dat het leuk wonen is in Ede, maar dat er één ding mist: een boulderhal. Het enthousiasme van de community bevestigt ook dat ons marktonderzoek juist is: er staan voldoende mensen in de regio te springen om een boulderhal.”

 

4. Onze naamsbekendheid krijgt ook direct een boost.

“Naamsbekendheid creëren is essentieel voor ons project; we willen natuurlijk dat klimmers en sportievelingen uit de regio weten dat ze straks bij ons terecht kunnen. We bouwen actief aan ons sociale platform. Tijdens de crowdfunding moeten we de vaart erin houden, waardoor onze naamsbekendheid nu een extra boost krijgt. We hebben immers maar twee maanden de tijd om 250.000 euro binnen te halen, dus de campagne even op een laag pitje zetten, is geen optie.”